2018-06-08

IR foto – filtr Hoya r72 i ostrzenie Canon Eos M3 z analogowymi obiektywami: Vivitar, Helios, Pentacon

W samo południe, 12 kwietnia 2018 r., wybrałem się do Warszawskiego Parku im. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, w calu porównania różnic w ustawieniu ostrości z filtrem Hoya R72 (720nm) w przypadku trzech starych obiektywów: VIVITAR 28mm 2.8 z mocowaniem PENTAX oraz HELIOS 44-2 58mm 2.0 i PENTACON 135mm 2.8 na gwint m42. Mimo, że pogoda była wspaniała, większość drzew nie była jeszcze pokryta liśćmi, dlatego do tego porównania postanowiłem wykorzystać pnącza osłaniające budynek Pogotowia i Kliniki Weterynaryjnej VETS.

Pierwsze zdjęcie, z tym filtrem, wykonałem modyfikowanym na pełne spektrum kompaktem OLYMPUS SP-320 żeby mieć punkt odniesienia dla kolejnych prób. Jak zwykle zacząłem od pobrania z oświetlonej słońcem trawy próbki balansu bieli. Po zamontowaniu na statywie, ustawieniu samowyzwalacza, przyciśnięciu do połowy spustu w celu ustawienia ostrości i dociśnięciu go do końca otrzymałem fotografię o parametrach iso64, f4.1, 1/250s.


Po kilku podstawowych korektach: zamianie kałów czerwonego z niebieskim (CHANNEL MIXER)…


… i oddzielnie dla każdego kanału RGB optymalizacji poziomów (LEVELS), fotografia nabrała finalnej formy.


I. W pierwszej kolejności do niemodyfikowanego bezlusterkowca Canon Eos M3, zamontowałem obiektyw PENTACON 135mm 2.8 MC, przy pomocy adaptera bagnetowego EF-M/EF i przejściówki bagnetowej CANON EF/gwint M42. W paśmie widzialnym, dzięki funkcji „FOCUS PEAKING” (podświetlenie kontrastowych krawędzi na podglądzie), ustawiłem ostrość na odległość ok 50m.
Otrzymane przy pomocy statywu i samowyzwalacza zdjęcie wymagało nastaw iso100 f5.6 1/320s.


Po założeniu filtra 720nm, przestawieniu wartości ISO na AUTO, do balansu bieli, „z ręki” zrobiłem zdjęcie oświetlonej trawy przy parametrach iso3200 f5.6 1/2s.


Wybrałem czerwone zdjęcie trawy, ale niestety nie potwierdziłam jego wyboru, dlatego balans bieli nie zmienił się. Mimo to, nie zmieniając pozycji pierścienia ostrości wykonałem testowe zdjęcie, które jak można było się spodziewać nie było ostre.


Sugerując się naniesioną przy skali ostrości czerwoną kropką, wskazującą właściwą pozycję punktu ostrości w paśmie bliskiej podczerwieni, …

 
 

… odpowiednio poprawiłem pozycję ostrości i wykonałem kolejne zdjęcie, o tych samych parametrach jak poprzednie iso3200 f5.6 2s., ale już zadowalająco ostre.


Naniesiony na obiektywie znacznik okazał się w 100% przydatny więc postanowiłem jeszcze raz pogrzebać w menu i poprawiłem swój błąd zatwierdzając zdjęcie do własnego balansu bieli. Ostatecznie wykonane zdjęcie o parametrach iso3200 f5.6 0.8s. okazało się prawidłowo oświetlone i wystarczająco ostre.


Po kilku podstawowych korektach: zamianie kałów czerwonego z niebieskim (CHANNEL MIXER)…


… i oddzielnie dla każdego kanału RGB optymalizacji poziomów (LEVELS), fotografia nabrała ostatecznej formy.


II. Drugim obiektywem, zamontowanym do CANON EOS M3 przy pomocy adaptera bagnetowego EF-M/EF i przejściówki bagnetowej CANON EF/gwint M42 był HELIOS 44-2 58mm o świetle 2.0. Podobnie jak poprzednio, ostrość ustawiłem korzystając z funkcji „FOCUS PEAKING”, ale tym razem pomyliłem się z ustawieniem wartości przysłony. HELIOS, jak większość sowieckich obiektywów, jest wyposażony w dodatkowy pierścień preselekcji przysłony. Ustawnie jej wymaga najpierw ograniczenia skali przysłony tym pierścieniem, a następnie przekręcenia podstawowego pierścienia przysłony na początek jej skali. Dawniej taka konstrukcja pozwalała fotografowi, przy pomocy pierścienia preselekcji, wcześniej wstępnie ustawić przymknięcie żądanej przysłony np.: do f8, następnie wyostrzenie przy „pełnej dziurze” f.2.0, czyli kiedy do matrycy dociera najwięcej światła, a następnie swobodnym ruchem podstawowego pierścienia przysłony, bez odrywania wzroku od kadru, przymknąć ją do ustawionej wcześniej pożądanej wartości.
Ja dałem się ponieść emocjom i mimo ograniczenia preselekcji na f5.6, pomyliłem kierunki obrotu pierścienia przysłony, co spowodowało pozostawienie jej na f2.0. Wykonane w paśmie widzialnym testowe zdjęcie o parametrach iso100 f2.0 1/2000s. okazało się lekko zamglone właśnie z powodu ustawienia najwyższej wartości przysłony zwanej „pełną dziurą”.


Po założeniu filtra 720nm, przestawieniu wzorca balansu bieli na poprzednio przygotowaną próbkę, bez korekty ostrości, wykonałem fotografię w paśmie podczerwieni o parametrach iso3200 f.2.0 1/6s.


Na pierwszy rzut oka od razu było widać, że zdjęcie było nieostre. Niestety z powodu braku ,naniesionego na obudowę obiektywu specjalnego punktu dla pasma podczerwieni, który w poprzednim przypadku był umieszczony na pierścieniu ostrości, musiałem wybrać inną metodę. Na szczęście przy jasnych obiektywach o światło-sile f2.8, f2.0 lub nawet jaśniejszych, możemy korzystać z funkcji podglądu na żywo LIVE VIEW i poprzez funkcję FOCUS PEAKING wyostrzyć ręcznie. Wykonane zdjęcie, o takich samych parametrach jak poprzednio, było ostre i nadające się do dalszej obróbki.


Mimo otrzymanej, w miarę prawidłowej kolorystyki, postanowiłem sprawdzić czy zmiana obiektywu może mieć wpływ na barwy otrzymanej fotografii w podczerwieni, dlatego pobrałem nową próbkę do balansu bieli. W nastawach balansu bieli podmieniłem próbkę wykonaną obiektywem PENTACON 135mm na tą z obiektywu HELIOS 44-2. Wykonana na jej bazie fotografia, o parametrach iso3200 f.2.0 1/8s.,delikatnie wyróżniała się cieplejszą kolorystyką.


Po kilku podstawowych korektach: zamianie kałów czerwonego z niebieskim (CHANNEL MIXER)…


… i oddzielnie dla każdego kanału RGB optymalizacji poziomów (LEVELS), fotografia nabrała końcowej formy.


III. Ostatnim, podłączonym do niemodyfikowanego bezlusterkowca CANON EOS M3, był zaprojektowany na bagnet PENTAX, obiektyw VIVITAR 28mm ze światłem 2.8.
Fotografia w paśmie widzialnym wymagała nastaw iso100 f5.6 1/500s.


Po nakręceniu filtra IR, zmianie czułości na AUTO, balansu bieli na ten użyty z poprzednim obiektywem i korekcie ostrości przy pomocy FOCUS PEAKING, wykonałem zdjęcie o parametrach iso3200, f5.6 1/6s.


Po kilku podstawowych korektach: zamianie kałów czerwonego z niebieskim (CHANNEL MIXER), …


… oddzielnie dla każdego kanału RGB optymalizacji poziomów (LEVELS), …


… ogólnej korektci wg krzywej (CURVES) ...


… i zwiększenia saturacji, fotografia nabrała końcowej formy.


IV. Poniżej przedstawiam 100% wielkości wycinki kadru każdej z ostatecznie otrzymanych fotografii.

 
OLYMPUS SP-320 full spectrum iso64, f4.1, 1/250s.

 
CANON EOS M3 + VIVITAR 28mm 2.8 iso3200  f5.6  1/6s.

 
 CANON EOS M3 + HELIOS 44-2 58mm 2.0  iso3200  f.2.0  1/8s.

 
Canon Eos M3 + PENTACON 135mm 2.8 MC  iso3200  f5.6  0.8s.

Na koniec serdecznie zapraszam na video obrazujące tą przygodę.
Film zamieszczony, na moim kanale YOUTUBE, jest już drugim odcinkiem całej serii o fotografii IR.
Serdecznie zapraszam.
Oczywiście komentarze, łapki w górę oraz subskrypcje mile, a nawet bardzo mile widziane.


Jeśli macie jakiś pytania czy sugestie, śmiało piszcie w komentarzach lub zaczepcie mnie na:
Facebook, Instagram, 500px, plfoto, Youtube lub przez email.
Zachęcam do śledzenia mojego bloga korzystając z opcji „follow by email” umieszczonej z prawej strony bloga.

2 komentarze:

Popularne posty