2017-09-29

IR foto – HOT SPOT czyli czasem spotykane artefakty

Artefakt „hot spot” to pozbawiony kontrastu, jasny, okrągły obszar, znajdujący się w centralnej części fotografii wykonanej w bliskiej podczerwieni.

Możemy się z nim spotkać jeśli używamy obiektywów, w których zastosowano specjalne powłoki anty odbiciowe dostosowane specjalnie do pasma widzialnego. „Hot spot” jest wynikiem wielokrotnego odbicia promieniowania, w zakresie IR, między poszczególnymi grupami soczewek oraz czasem między skrajną wewnętrzną soczewką i filtrem matrycy. Razem z przymykaniem przysłony staje się bardziej widoczny, często przybierając kształt wielokąta wynikającego z kształtu otworu wyznaczonego przez listki przymkniętej przysłony.
Artefakt może pojawiać się również przy obiektywach montowanych w aparatach kompaktowych, dlatego niektóre modele nie są poddawane modyfikacji na IR.

Większość starych obiektywów, przeznaczonych jeszcze do aparatów analogowych, nie ujawnia tej wady. Co więcej, niektóre z nich miały nawet, zamieszczoną na obudowie, skalę ostrości w paśmie IR.

Z nowoczesnymi obiektywami jest już inaczej. Razem z rozwojem techniki optycznej, zaczęto stosować różnego rodzaju powłoki mające poprawić kontrast i odwzorowanie kolorów obrazu zarejestrowanego w pasmie widzialnym, co często miało odwrotny efekt w fotografii IR. Dlatego większość modeli nowoczesnych obiektywów doda nam ten artefakt.

Są jednak takie modele, które prawdopodobnie przez przypadek, mogą być przydatne w paśmie bliskiej podczerwieni.
Do mojej lustrzanki 50d, przerobionej na „pełne spektrum”, używam systemowych obiektywów canon, które nie sprawiają mi opisywanych problemów:
- canon 10-18 is stm
- canon 18-55 is stm
- canon 55-250 is stm.
Osobiście przetestowałem również:
- samyang 24 ts-e (bez artefaktów)
- canon 70-300 4-5,6 is usm (bez artefaktów)
- canon 28-135 is usm (widoczny artefakt, ale dość łatwy do opanowania w post produkcji)
- canon 20-35 3,5-4,5 usm (artefakt bardzo trudny do opanowania w post produkcji).

Poniżej zgromadziłem kilka linków z listą obiektywów, które będą przydatne oraz tych mogących nas zaskoczyć, opisanym w tym artykule artefaktem:
https://kolarivision.com/articles/lens-hotspot-list/
http://dpanswers.com/content/irphoto_lenses.php
https://www.lifepixel.com/lens-considerations
https://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=19079

I jeszcze kilka fotografii z w/w artefaktem:


Canon  5D mk1, ef 20-35 usm (20mm), iso100, f5.6, 30s.

Canon  5D mk1, ef 20-35 usm (20mm), iso100, f6.3, 30s.

Nikon coolpix 4300 38-114 (38mm), iso100, f2.8, 1s.

Informacje o najlepszych warunkach pogodowych dla fotografii IR chciałbym przedstawić w następnym poście.

Jeśli macie jakiś pytania czy sugestie, śmiało piszcie w komentarzach lub zaczepcie mnie na:
Facebook, Instagram, 500px, plfoto i email.

Zachęcam do śledzenia mojego bloga korzystając z opcji „follow by email” umieszczonej z prawej strony bloga.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty