2017-10-23

IR foto – moja przygoda

Moja przygoda z fotografią IR zaczęła się w marcu 2014.r, od kupna pierwszego filtra IR 720nm i prób na niezmodyfikowanych lustrzankach Canon 5D mk1 i 450D.
 

1. Fotografia IR z CANON 5D mk1 nie należała do przyjemnych z kilku powodów:- pełno klatkowa matryca zmniejszała głębię ostrości, co przy przesunięciu skali w zakresie IR sprawiało, że ostrzenie było dość kłopotliwe- silny, wbudowany filtr dolnoprzepustowy twardo blokował prawie cały zakres IR- body nie było jeszcze wyposażone w funkcję podglądu na żywo „LIVE VIEW” co utrudniało dokładne ostrzenie przed założeniem filtra IR oraz wymagało sporej gimnastyki w przypadku niskich kadrów- mój ulubiony w krajobrazie szerokokątny obiektyw Canon 20-35 USM permanentnie nanosił artefakty HOT SPOT- standardowy 28-135 IS USM, mimo naniesionej skali ostrości IR również nie opierał się całkowicie w/w artefaktom.


2014.03.21. Park Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego w Warszawie
CANON 5D mk1, 28mm, iso100, f5.6, 30s.
filtr COKIN 007 720nm

2014.03.21. Park Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego w Warszawie
CANON 5D mk1, 28mm, iso100, f5.6, 30s.
filtr COKIN 007 720nm
 
* link do aparatu na www.optyczne.pl: https://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&producent=26&aparat=38&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort

2. Próby z CANON 450D okazały się owocne i znacznie milsze. Większa głębia ostrości, słabszy wbudowany filtr, LIVE VIEW, kitowy obiektyw bez wyraźnych artefaktów oraz mała waga całego zestawu przekładały się na komfort i radość z fotografowania w paśmie IR.


2014.03.20. Zieleniec Wielkopolski w Warszawie
CANON 450D, 20mm, iso100, f5.6, 30s.
filtr COKIN 007 720nm

2014.03.20. Port Czerniakowski w Warszawie
CANON 450D, 28mm, iso100, f5.6, 30s.
filtr COKIN 007 720nm
* link do aparatu na www.optyczne.pl: https://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&producent=26&aparat=596&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort

3. Po niespełna dwóch miesiącach, czyli w maju 2014r., w ramach odskoczni, z szafy wygrzebałem jeszcze starszego, od lat nieużywanego, kompakta NIKON COOLPIX 4300, wyposażonego w matrycę CCD. Okazało się, że w IR radzi sobie lepiej niż mój 450D, ale słaba obsługa trybu M łącznie z ręcznym sterowaniem elektroniką kontroli ostrości oraz występowanie artefaktu HOT SPOT, szybko ostudziły mój zachwyt. Aparat znów wylądował szafie aż do niedawna, kiedy przeprowadziłem mały test porównawczy. Otrzymane, na przełomie września i października, efekty w fotografii IR opiszę w innym poście.


2014.05.07. Park Ujazdowski w Warszawie
NIKON COOLPIX 4300, 8mm, iso100, f2.8, 1s.
filtr COKIN 007 720nm
* link do aparatu na imaging.nikon.com: http://imaging.nikon.com/lineup/coolpix/others/4300/
 

4. W kolejnym miesiącu, czyli w czerwcu 2014r. moim pierwszym zmodyfikowanym na „pełne spektrum” aparatem, dzięki Łukasz Szymański Fotografia z Czeladzi, stał się kompakt OLYMPUS SP-320 również z matrycą CCD. Od tej pory kompletnie zmieniło się moje spojrzenie na fotografię IR. Możliwość podglądu obrazu przez założony filtr IR i rejestracji zdjęć przy czasach ekspozycji zbliżonych to typowych „z ręki”, wreszcie dawało radość poznawania na nowo wszystkiego co nas otacza. Radość szybko sprawiła, że do filtra COKIN 007 720nm dołączyły inne:
- HOYA 25A red 590nm
- HOYA G orange 530nm
- ND FADER, który na końcu swojego zakresu mieszał fragmenty UV z zakresem IR od ok. 800nm co skutkowało rozmyciem krawędzi oświetlonych obiektów na tle nieba.
Niestety prądożerność urządzenia i ograniczony zakres ogniskowych 38mm-114mm, w przeliczeniu na pełną klatkę, pozostawiał pewien niedosyt aż do grudnia 2015r.



2014.06.17. Park Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego w Warszawie
OLYMPUS SP-320 FS, 8mm, iso64, f8, 1/50s.
filtr COKIN 007 720nm

2014.07.09. Bulwar Flotylli Wiślanej w Warszawie
OLYMPUS SP-320, 8mm, iso64, f2.8, 1/800s.
filtr HOYA 25A red 590nm

2014.08.04. Ogród Saski w Warszawie
OLYMPUS SP-320 FS, 8mm, iso64, f3.5, 1/640s.
filtr HOYA G orange 530nm
 

2014.07.21. Ogród Saski w Warszawie
OLYMPUS SP-320 FS, 8mm, iso64, f2.8, 1/200s.
filtr ND FADER ustawiony na ok. 50% mocy
(kontury liści na tle nieba zostały wyraźnie zmiękczone przez zmieszanie zarejestrowanego szerokiego pasma w zakresie od UV do IR)

2014.07.21. Ogród Saski w Warszawie
OLYMPUS SP-320 fs, 8mm, iso64, f2.8, 1/160s.
filtr ND FADER ustawiony na ok. 90% mocy
(otrzymany efekt bardzo przypomina osiągany przy pomocy filtra IR 850nm)
* link do aparatu na www.optyczne.pl: https://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&producent=39&aparat=103&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort
 

5. Kolejnym i mam nadzieję, że nie ostatnim, dzięki Daniel Gaworski IR STUDIO z Wrocławia, również przerobionym na „pełne spektrum” aparatem, pod koniec 2015r. stał się używany przeze mnie już wcześniej CANON 50D. Po jakimś czasie kolekcję rozszerzyłem o filtry: KOLARI HOT MIRROR, HOYA UV/IR CUT, Hoya R72 oraz chiński filtr IR 850nm zakupiony w JABBA FOTO. Magnezowe i uszczelniane body CANON 50D, LIVE VIEW, monochromatyczny górny wyświetlacz, szybki AF, możliwość uzyskania bardzo długich czasów otwarcia migawki i wiele innych zalet, przydatnych nie tylko w IR sprawiają, że ten aparat jest dla mnie najbardziej uniwersalnym foto narzędziem. Do dziś jestem z niego bardzo zadowolony i towarzyszy mi najczęściej. Z czasem zamieniłem ciężkie pełno klatkowe obiektywy na 10-18 IS STM, 18-55 IS STM i 55-250 IS STM będące znacznie lżejsze, mniejsze i bez jakichkolwiek artefaktów HOT SPOT. Dla mnie, zmodyfikowana lustrzanka APS-C z powodu średniego ciężaru i średnich gabarytów jest optymalnym rozwiązaniem w porównaniu do zestawów pełno klatkowych oraz systemów bezlusterkowych. Od czasu do czasu, kiedy nie chcę zabierać ze sobą plecaka, nadal najczęściej sięgam po zmodyfikowanego kompakta OLYMPUS SP-320.
 


2016.06.05. Kaplica pw. Św. Feliksa i Adaukta w Grzybowie, ok. Poznania
CANON 50D FS, 20mm, iso100, f11, 1/45s.
filtr HOYA R72 720nm

2016.07.02. Pomost przy molo w Wolsztynie, ok. PoznaniaCANON 50D FS, 18mm, iso100, f11, 61s.filtry: HOYA 25A 590nm i HOYA PRO ND1000(Ten filtr ND zachowuje się identycznie w paśmie widzialnym jak i w IR)
2017.08.05. Park Arkadia w WarszawieCANON 50D FS, 10mm, iso100, f5.6, 30s.filtry: IR 850nm (bez nazwy) i HOYA PRO ND1000
* link do aparatu na www.optyczne.pl: https://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&producent=26&aparat=756&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort 
6. Ostatnio próbowałem swoich sił na niezmodyfikowanym CANON EOS M MK1.Niestety rezultaty były średnie. Zainstalowany fabrycznie bardzo silny filtr dolnoprzepustowy nie pomagał w IR i dlatego, prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości, zostanie czymś zastąpiony.

2017.09.13. Pałac na wodzie w warszawskim parku Łazienki KrólewskieCANON EOS M, 27mm, iso100, f8, 240s.filtr HOYA R72 720nm
* link do aparatu na www.optyczne.pl: https://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&producent=26&aparat=1614&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort 
Łukaszu i Danielu, jeszcze raz dziękuję za narzędzia które dają tyle foto-radości: https://www.facebook.com/LukaszSzymanskifoto/ https://www.facebook.com/irstudio.eu www.irstudio.pl 
W następnym poście postaram się przedstawić porównanie efektów osiągniętych przy pomocy filtrów IR 720nm i 850nm z aparatami zmodyfikowanymi na pełne spektrum oraz tymi bez modyfikacji. 
Jeśli macie jakiś pytania czy sugestie, śmiało piszcie w komentarzach lub zaczepcie mnie na:Facebook, Instagram, 500px, plfoto i email.Zachęcam do śledzenia mojego bloga korzystając z opcji „follow by email” umieszczonej z prawej strony bloga.

Aktualizacja 2018 08 22:
Omawiany filtr UV-IR CUT został wyprodukowany przez firmę HOYA, a nie MARUMI jak napisałem w pierwotnej wersji tego posta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty